Czy lekarz dyżurny SOR podejmujący decyzję o dalszym postępowaniu w oparciu o konsultację specjalistyczną może ponieść konsekwencje błędnego rozpoznania konsultującego lekarza?
Po wprowadzeniu do obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego mogą być obserwowane niekorzystne skutki ich stosowania. Informacje na ten temat mogą pochodzić od lekarzy, którzy przepisują lek lub stosują wyrób medyczny. Ustawodawca nałożył na lekarzy obowiązek zgłaszania działań niepożądanych, czyli tzw. zgłoszenia spontanicznego.
To, że pacjent okłamuje lekarza bądź nie mówi mu całej prawdy, nie oznacza automatycznie braku jakiejkolwiek odpowiedzialności lekarza
Podmiot wykonujący działalność leczniczą jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi i przekazania oczekiwanych danych w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia zakładu ubezpieczeń o przekazanie informacji
W przypadku naruszenia w szpitalu określonych procedur, których skutkiem jest śmierć pacjenta, osoby bliskie mogą wystąpić o zapłatę stosownego odszkodowania lub zadośćuczynienia z tytułu odpowiedzialności cywilnej.
Z doniesień prasowych wynika, że u 45-letniego mężczyzny, przebywającego w szpitalu w Ostrowie Wielkopolskim, doszło do podania krwi obcej grupowo. Następstwem takiego postępowania był zgon chorego. Z punktu widzenia prawa karnego można rozważyć odpowiedzialność lekarza (i innych członków personelu medycznego) za nieumyślne przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu.
Czy obowiązkowe szczepienie dziecka wymaga uzyskania zgody rodzica? Kto ponosi odpowiedzialność za ciężki niepożądany odczyn poszczepienny, który wystąpił u dziecka po szczepieniu BCG dokonanym w szpitalu?
Czy na podstawie wydania przez komisję orzeczenia o zdarzeniu medycznym dyrektor szpitala będzie mógł wyciągać sankcje wobec osób odpowiedzialnych za to zdarzenie? Czy komisje będą w swoich orzeczeniach kierować się jakimiś wytycznymi lub przepisami, czy też będą mogły swobodnie orzekać według swojego uznania?
Czy wniosek składany do komisji musi zawierać jakieś szczegółowe uzasadnienie? Czy komisja może odrzucić źle umotywowany wniosek? Czy decyzje komisji wojewódzkiej podlegają odwołaniom pod względem merytorycznym (co do orzeczenia o zdarzeniu medycznym i co do wysokości odszkodowania) w jakiejś wyższej instancji? Czy komisja będzie miała obowiązek uzasadnić szczegółowo swoje orzeczenie? Kogo komisja może powołać do wystawienia opinii? Kto ma obowiązek sporządzać takie opinie, a kto może odmówić? Czy za udział w komisji przewidziano jakieś diety, wynagrodzenia itp.?
Czy kwoty 100 000 zł (w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia) i 300 000 zł (w przypadku śmierci pacjenta) dotyczą odszkodowania i zadośćuczynienia łącznie? Czy odpowiedzialność szpitala będzie ograniczona do wysokości ubezpieczenia, czy też po wyczerpaniu ubezpieczenia szpital będzie musiał wypłacać odszkodowania "z własnej kieszeni"? Kto ustala wysokość roszczenia w przypadku braku porozumienia między poszkodowanym a szpitalem lub ubezpieczycielem? Czy możliwa jest sytuacja, że ktoś składa kompletnie nieuzasadniony wniosek o 100 000 zł, szpital lub ubezpieczyciel nie dotrzymuje 30-dniowego terminu na przedstawienie stanowiska i automatycznie wnioskodawcy przysługuje żądana kwota? Czy komisja wojewódzka będzie miała wpływ na ustalenie kwoty roszczenia, czy będzie to wynikało tylko z negocjacji między poszkodowanym a ubezpieczycielem?
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.